En svenskt tiger

Så heter den, en av sju vinnare på amnestys nationella filmfestival som avgjordes i Göteborg nu i torsdags. Den handlar om det som titeln pekar på, den tysta stigande fremlignsfientligheten. Sverigedemokraternas hastigt stigande medlemsantal har gjort oss alla förtvivlande och vi frågar nu oss själva "vad är det för värld vi bor i". Det var dags att sätta stop, eller åtminstone väcka människor från den hypnos av politiska slingrande ord som sverigedemokraterna har förstatt vår befolkning i. Utan att riktigt förstå det är det just detta som filmskaparna lyckas med. Kanske inte riktigt väcka hela befolkningen från sd:s hårda grepp men åtminstone få folk att tänka tanken "De kanske bara är ett enfrågeparti som lindar in sina budskap i politiska ord". Hur som helst så räckte det till en vinnande plats på filmfestivanen för Sveriges unga fiilmskapare.

Motiveringen lyder: "En spännande dokumentär som sätter fingret på behovet av att ta den växande främlingsfientligheten på allvar. Genom intervjuerna belyses frågan om allas mänskliga rättigheter och hur människors världsbild kan se helt olika ut. Efter filmen lämnas man med den talande tystnanden från en representant från Sverigedemokraterna som inte kan svara på frågan om hur den svenska kulturen hotas av människor från andra länder, trots att hon hävdar att den gör det."

De lyckliga och mycket stolta filmskaparna tog emot sitt diplom och trodde knappt att det var sant.

diplom

Torsdagen var en bra dag.

/M


Kommentarer
Postat av: Fanny

Ni är så jävla bra!

2008-04-12 @ 18:20:00
URL: http://amfsa.blogg.se
Postat av: Niklas

1. På vilket sätt är Sverigedemokraterna "främlingsfientligt"?

2. "Sverigedemokraterna" förkortas "sd", "Sd" eller "SD" (helst "sd") men inte "svd" i någon form. "SvD" står ju för "Svenska Dagbladet", och det syftar du väl knappast på.

3. Vem är representanten från Sverigedemokraterna som nämns i motiveringen?

4. Var kan man se filmen?

Generellt skulle jag vilja säga, som sd-sympatisör, att den svenska kulturen hotas av människor från andra länder om det kommer för många och för på kort tid (massinvandring) samt om dessa nya människor inte assimileras (såsom man gjorde i Sverige fram till 1975) eller kraftigt integreras i det svenska samhället och den svenska kulturen. Det är mitt korta svar.

2008-04-12 @ 22:44:13
Postat av: Fanny

Åhh! Åhh! jag blir så fascinerad av det här fenomenet! Gör sverigedemokrater något annat än att googla på sig själva? "Hej vi är bloggen med två pers som läser oss utöver vi själva, någon nämner sverigedemokraterna och plötsligt läser en av dem"

Sådant gör mig så glad. Att människor som är contra invandring i alla fall nyttjar det internationella nätverket. Trots att människor av annat ursprung kan ta kontakt med dem! Blir man inte lycklig av det så säg!

2008-04-13 @ 00:22:35
URL: http://amfsa.blogg.se
Postat av: Amanda

Haha du har så rätt Fanny! hur gör dom för att ha sån totalkoll på minsta lilla kritik? så jävla stasi! läskigt om dom skulle få makten, lovar att det skulle bli som i 1984. skitläbbigt.

svar till nickepicke
1, det är främlingsfientligt att påstå att "den svenska kulturen" är "hotad" av "den ökade invandringen" eftersom det i klartext betyder "invandringen (och därmed invandrarna) är dåliga för sverige", helt utan att ha konkreta belägg för detta. jag har läst sammanfattningen av era påståenden på er hemsida, och det är banne mig bara, BARA värdepåståenden. och det är inte hållbart.

2, Intresseklubben antecknar. Febrilt.

De två sista frågorna kan filmskaparna svara på bättre än jag, men jag gör ett försök.

3, Margreta Sandstedt tror jag det var, men filmskaparna kan rätta mig om jag har fel :)

4, Vet tyvärr ej.

Men hörru, vad är den svenska kulturen då? Jag som svensk medborgare känner rent instinktivt, in i hjärtat och själen, att jag verkligen inte har minsta lilla gemensamt med SD-sympatisörer. Vi har ingen gemensam kultur what so ever. Jag firar jul, okej, och jag kanske är lite förtryckt av Jantelagen. Men det är väl inget som hindrar mig från att fortsätta med det? Problem blir det av klasskillnader och sociala orättvisor. Och ibland framtvingas sånna av att vi inte tar hand om invandrare väl nog. det blir inte bättre av att helt stänga dem ute. många människor måste fly från krig och förtryck. vi måste faktiskt hjälpa våra medmänniskor. de flesta som får chansen att anpassa sig till samhället gör det utan problem. fler måste få chansen. solidaritet, kallas det.

2008-04-13 @ 13:52:33
URL: http://amfsa.blogg.se
Postat av: Marielle

Jag instämmer på allt som Amanda skriver här ovan. Var filmen kan ses vet jag ej därför att den är resultatet av ett skolarbete. Den kan bara ses om man innehar DV bandet eller DVD:n. Margareta Sandstedt är mycket riktigt också.

2008-04-13 @ 18:08:34
URL: http://amfsa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0