Bara för att jag kanske inte orkar hitta på dagens köpnamn när jag inte tänker prata om dagens köp!

505404-13

Genus. Ni vet, det där man inte orkar ta itu med. Grymt rolig person (jag orkar inte länka, han finns i mest aktivalistan)  hade skrivit en insändare i Expressen angående att det finns för lite killar som bloggar. Min första reaktion är att bli arg. Jag menar, det är också fler flickor som sysslar med hästsport, dans, blir frisörer, är modeller, jobbar som sjuksköterskor, dagisfröknar, lågstadielärare och andra sådana typiska tjejgrejer. Sådant man lär sig att man ska göra, för att ta ett exempel fanns det aldrig någon press på mig att spela varken hockey eller fotboll från min fars sida. Visst åkte vi skridskor när jag var lite, men det var aldrig något tal om någon bollsport. Men min bror däremot! Han sattes hockeyskola redan som femåring! Med honom spelade man fotboll och sysslade med sådana fysiska aktiviteter. Leksakssvärd minns jag att han hade. Jag hade Barbiekläder, skor, en leksaksspis jag aldrig lekte med, någon vanlig docka jag aldrig heller lekte med, jag gillade mest barbiedockor, tvålar, sjalar och halsband. Dock är det ju inte som om min bror fick leka med halsbanden när han var hos farmor, på sin höjd tvålarna! 

I övrigt har våra föräldrar behandlat oss ganska lika, vi har olika starka sidor och de har låtit oss utveckla dem. Medan jag varit mer självständig och teoretisk har han varit den som kräks av nervositet när han ska på barnkalas men är otroligt fysisk. Det har gått bra och ingen av sidorna har varit högre värderad. Men det är väl ganska få som betvivlar att genus är rätt miljöbetingat. 

Som sagt blir jag först arg över insändare, trött på att han lägger märke till en liten detalj i samhället som är fel. Trött på att han tycker att killar också ska kunna tjäna pengar på att blogga om sin hobby. Trött på att han uppenbarligen inte fattat hur samhället egentligen ser ut. Trött på att nu tycker han att tjejerna tar för stor plats. Men fuck you! Förstår du hur mycket plats killar tar eller? Trött på det mesta faktiskt. 

Sedan blev jag lite glad, lite glad för att han faktiskt uppmärksammat något som är ojämnt fördelat. Jag hoppas på att han tänker lite till! Han verkar ju rätt smart egentligen! 

Hugzzzz Fanny



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0