Motionera mera/Livsstilsbloggen

Tänkte att det var dags att testa ännu en nisch på den här bloggen, nämligen "livsstilsbloggen". Anledningen till detta är att jag och min vackra och begåvade fru Amanda, aka Baby Spice, har lagt om våra vägar mot en sundare livsstil. Det är bara att inse det, att äta rätt och motionera har vinnande argument som när som helst kan kastas i ens ansikte, och förr eller senare måste man ge med sig. Jag menar, ni tappra läsare som faktiskt har hittat hit var förmodligen inte alls beredda på att få något så hurtigt och fräscht som propaganda för en sundare livsstil upptryckt under näsan, när ni i lugn och frid satt och kollade länkade bloggar. Men här är det nu:


*
Du blir snyggare (eftersom dagens ideal faktiskt innebär en slimmad kropp. Är du kraftig motståndare till dessa ideal kan du hoppa över denna punkt och gå direkt till nästa.)


* Du blir gladare
(eftersom kroppen av någon anledning börjar spruta endorfiner så fort man rör på sig.)


* Du får mer energi
(och orkar därför med en massa annat roligt senare, trots att du redan förbränt all energi du ätit på hela dagen.)


Amanda och jag började alltså idag, med att springa en mil. Eller nja, vi kanske inte riktigt sprang hela vägen, men vi gick inte hela vägen heller, så jag antar att det jämnar ut sig? Vi var i alla fall pratsamma som två lattemorsor, men sprang minsann med spänstiga steg. Absolut jämförbara med en längdskidåkare som springer för att hålla konditionen uppe under sommaren. En sådan joggingtur skapade en energisk glädje och nästan skrämmande käckhet. Jag är inte helt säker, men jag tror att vi klämde ur oss kommentarer som "Ååååh, vad skönt!", "Guuud va fin himlen är!" och "Det är så häärligt när fåglarna kvittrar." En ovan motionerare/motionska kanske tycker att det här låter tillgjort och pinsamt, men icke, för det är just denna naivt simpla livsglädje man uppenbarligen får ut av en liten motionsrunda.


Därför är mina tips som nybliven livsstilscoach:


* Ät en banan
(gärna kravmärkt)


* Snöra på dig skorna
(gärna rättvisemärkta, i ekologiskt material, och självklart fotriktiga)


* Ge dig ut på någon trevlig skogsväg och skratta dig fördärvad av ren livsglädje
(gärna åt små petitesser, som hur du får lera över hela byxorna när du råkar dunsa ner i en brunfärgad vattenpöl, eller att du ser årets första vitsippa.)


Och sen får du självfallet inte glömma att stretcha ordentligt, för ingen vill väl ha korta och hårda muskler som värsta hockeypojken?


Fridens liljor
,
Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0